Kamers

Dit charmante hotel heeft een centrale ligging voor de Kortrijk ringweg, die verbonden is met de E403, A19 en E17. Het ligt dicht bij het vliegveld, het industriegebied en de Kortrijk Expo.

Het hotel biedt 12 tweepersoonskamers en twee eenpersoonskamers die over alle moderne gemakken beschikken. Er is een nieuwe business corner en u kunt er genieten van het ontbijt en het diner. Het Businesscafé heeft een uitstekende selectie sterke drank en biedt voortreffelijke service.

Bell X refereert aan een raketvliegtuig uit 1947, dat als eerste de geluidsbarrière doorbrak. Het gebouw is ontworpen door de architect Remi Lemahieu uit Gullegem. Raymond Ghekiere heeft het gebouw in 1928 gebruikt als woonhuis en als een kantoor voor zijn pluimveehouderij. In de Tweede Wereldoorlog werd het gebouw ernstig beschadigd en 1990 werd het verkocht en gerenoveerd. Bij de renovatie zijn tevens uitbreidingen gebouwd.

K301 - Charles Lindbergh

Eén van de bekendste piloten ooit? Charles Lindbergh! Hij maakte als eerste een solovlucht zonder tussenlanding over de Atlantische oceaan, wat in de jaren ‘20 onmogelijk werd geacht. Op 20 mei 1927 vloog hij met de ‘Spirit of Saint Louis’ van New York naar Parijs. Een traject van 5.600 km waar hij exact 33 uur en 20 minuten over deed. Zijn erkenning? De Orteig Prize goed voor 25.000 dollar, in die tijd een stevig fortuin.

Afkomstig van Detroit werkte hij onder meer voor de Nebraska Aircraft Company, werkte hij bij de Amerikaanse luchtmacht om vervolgens aan de slag te gaan voor de Robertson Aircraft Corporation. Tijdens deze laatste job vond hij de nodige financiers om zijn onmogelijk geachte poging waar te maken.

Charles Lindbergh groeide uit tot een ware held en ontving van president Calvin Coolidge het DFC-ereteken. Later in zijn leven wist hij nog een Pulitzer Prize voor de publicatie van zijn boek ‘The Spirit of St. Louis’ in de wacht te slepen. De gereputeerde piloot overleed aan kanker op 26 augustus 1974 in Maui, Hawaï.

K302 - Luitenant Roland Garros

Nee Roland was geen tennisspeler, maar een Franse piloot en oorlogsheld. In 1913 was hij als gevechtspiloot bij de Franse luchtmacht de eerste Franse piloot die de Middellandse Zee overvloog. In de Eerste Wereldoorlog ontpopte hij zich tot een ware held door tal van vijandige vliegtuigen neer te halen met een mitrailleur die door de draaicirkel van de propeller vuurde. In 1915 werd hij in vijandelijk gebied neergehaald en door de Duitsers gevangen genomen. Daarbij werd het toestel in beslag genomen om de techniek van de mitrailleur te achterhalen. Deze werd vervolgens geperfectioneerd door Anthony Fokker en op de Duitse vliegtuigen gemonteerd.

In 1918 wist Garros te ontsnappen en Frankrijk te bereiken, waar hij opnieuw als gevechtspiloot aan de slag ging. Op 6 oktober 1918 werd hij boven Charleville-Mézières neergehaald. Hij overleefde crash niet en ligt begraven in Vouziers. Als eerbetoon werd het Franse tennisstadion in Parijs dat geopend werd in 1928 naar hem genoemd.

K303 - Adjudant Georges Van Damme

Deze piloot was een ware luchtacrobaat. Hij behoorde in zijn tijd tot de elite van de Belgische piloten en nam aan tal van meetings deel, waarbij zijn kunsten de toeschouwers met verstomming sloegen. Tal van militaire piloten werden door hem gevormd in de vliegschool van Wevelgem.

Nadat hij eervol ontslag nam en uit het leger stapte ging hij als monitor en testpiloot in de burgerluchtvaart aan de slag. In die periode testte hij onder meer de Renard R.36, een jachtvliegtuig van Belgische makelij. Het toestel kwam door een jammerlijke crash in 1939 echter nooit op de markt.

De eerste proefvlucht met de R35 Code 00-ARM werd hem fataal op 1 april 1938. Hij raakte in moeilijkheden tijdens het opstijgen en crashte in de Leopold-II laan in Schaarbeek. België verloor op die dag één van zijn meest briljante piloten.

K304 - Luitenant-Kolonel Joseph Daumerie

Joseph Daumerie was de eerste bevelhebber van de vliegschool in Wevelgem. In 1914 ging hij als piloot aan de slag in het leger. In augustus 1914 werd hij belast met de verdediging van Namen en Luik, waarvoor hij gedecoreerd werd met het oorlogskruis met palm.

Later in augustus werd hij boven Duitsland neergehaald en gevangen genomen. Na de wapenstilstand in 1918 keerde hij terug naar de opleidingsschool in Juvisy, om in 1920 als commandant aan de slag te gaan bij de vliegschool die later werd omgedoopt tot die van Wevelgem. Na zijn ontslag uit het leger ging hij aan de slag in de burgerlijke luchtvaart.

Tijdens de Tweede Oorlog zette hij een militair inlichten- en vluchtnetwerk op voor Belgische en Engelse soldaten en officieren. In 1941 werd hij opgepakt door de Gestapo en opgesloten in de gevangenis. Hij werd vervolgen overgebracht naar Lübeck en Berlijn. Na een proces dat 20 dagen duurde, werd hij op 27 april 1942 ter dood veroordeeld. Na 15 maanden gevangenschap werd hij op 54-jarige leeftijd gefusilleerd.

K305 - Wing Commander Douglas Bader

Misschien wel één van de meest legendarische Britse gevechtspiloten uit de geschiedenis? Douglas Bader, die in de Tweede Wereldoorlog zijn beroemdheid verwierf. Tijdens een roekeloze stuntvlucht in 1931 crashte hij en moesten zijn twee benen geamputeerd worden en kreeg hij twee protheses. Hij ging uit dienst maar bij het uitbreken van de Tweede Oorlog, werd hij na een test terug aangenomen. In 1939 vloog hij terug solo, om in de jaren erna aan verschillende missies deel te nemen. In 9 augustus 1914 werd zijn toestel neergeschoten, zijn linker prothese bleef hangen, maar hij slaagde er toch in zich los te rukken. Hij overleefde de crash en werd gevangen genomen en naar een kliniek overgebracht.

Douglas kreeg nieuwe prothesen en hij probeerde meermaals te ontsnappen. Hij werd overgebracht naar kasteel Colditz, een van de zwaarst beveiligde gevangenissen in Duitsland.

Na de oorlog keerde hij terug naar de RAF, waar hij in 1946 eervol ontslag nam. Hij overleed op 4 september 1982 aan een hartaanval. Hij werd 72 jaar.

K306 - Lt. Kolonel Lodewijk Geerts

Lodewijk Geerts was ongetwijfeld één van de beste monitors (1926-1940) in de vliegschool van Wevelgem. Met de bijnaam Manu, was hij graag gezien in de streek, hoewel hij afkomstig was uit Lier. Hij werd opgeleid tot monitor en hij genoot heel wat respect bij leerlingen en oversten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd hij na de overgave van Frankrijk, krijgsgevangen gezet in België. In december 1940 kwam hij opnieuw vrij.

In 1942 wist hij via Frankrijk, Spanje en Portugal uiteindelijk Engeland te bereiken, waar hij door de RAF werd opgeleid tot N°609 Squadron piloot. Op 2 januari haalde hij zijn eerste toestel neer, waarna hij nog twee luchtgevechten won. Hij nam aan verschillende luchtgevechten deel, waaronder de strijd om Normandië. Na de oorlog werd hij aangesteld als bevelhebber op de basis van Koksijde. Op 1 juli 1992 overleed hij in Veurne.

K307 - Hauptmann Georges Guynemer

Een ware legende van de Franse luchtmacht tijdens de Eerste Wereldoorlog. Door zijn zwakke gezondheid werd de zoon van een voormalig officier, eerst niet aanvaard bij de Franse luchtmacht. Uiteindelijk werd hij in november 1914 toch toegelaten als assistent-werktuigkundige. In 1915 werd zijn droom werkelijkheid en werd hij leerling-piloot.

Zijn eerste overwinning in de lucht behaalt hij op 19 juli 1917. Enkele overwinningen later wordt hij gehonoreerd met het ‘Croix de la Légion d’Honneur’. Gedurende de Tweede Oorlog ontpopt hij zich tot één van de meest succesvolle piloten bij het legendarische L’Escadrille N°3.

Tussen juli 1915 en september 1917 wist hij maar liefst 53 luchtoverwinningen te boeken. Uiteindelijk werd hij op 11 september 1917 neergehaald bij een luchtgevecht boven Poelkapelle en liet hij het leven. Althans daar gaat men van uit want het lijk en toestel werden nooit teruggevonden. Als eerbetoon werd in het centrum van Poelkapelle een standbeeld gezet met bovenop een ooievaar die verwijst naar het ‘Escadrille des Cigognes’.

K308 - N151 Forward Repair Unit

De taak van deze unit bestond uit het herstellen van alle beschadigde toestellen in de Tweede Wereldoorlog. Deze mobiel unit werd vooruit gezonden eind jui 1944 naar Carpiquet in Frankrijk. Al snel werd deze unit in Wevelgem gestationeerd en werd het materiaal naar daar over gebracht. De manschappen werden ondergebracht in burgerlijke werkplaatsen en diverse lokalen. Zo’n 2.567 manschappen vonden in deze basis een plaatsje.

Op 25 december 1944 werd door de RAF aan 2000 Wevelgemse kinderen een kerstfeest aangeboden in de ruime zalen van de firma Byttebier, gelegen in de Lauwestraat. Als herinnering werd aan elke RAF militair die aan dit feest had deelgenomen, een aandenken aangeboden, bestaande uit een gekleurde print, waarin vermeld wordt: ‘Eerbiedig en genegen aangeboden door de inwoners van Wevelgem’.

In november 1945 was al 2/3 van het N°151 F.R.U. naar Lüneburg in Duitsland verplaatst. In mei 1946 verlieten de nog resterende manschappen van de FRU met hun materiaal het vliegveld van Wevelgem.

K309 - Louis Blériot

Deze Franse luchtvaartpionier geboren op 1 juli 1872 was niet enkel piloot, maar ook een uitvinder en ontwerper van vliegtuigen. Hij ontwikkelde meerdere vliegtuigen en met zijn 4de exemplaar, de Blériot XI, nam hij aan een wedstrijd deel om als eerste over het Kanaal te vliegen. Op 25 juli 1909 ondernam hij deze succesvolle poging. Hij stak het kanaal over in 36 minuten en 55 seconden. De vlucht ging van Les Barraques bij Calais naar Dover.

Na deze poging ontpopte Louis Blériot zich tot een succesvolle zakenman en werd hij voorzitter van de ‘Société Pour Aviation et ses Dérivés’. Tijdens de Eerste Wereldoorlog bouwde deze firma meer dan 5.600 vliegtuigen voor de Fransen en andere landen. Blériot overleed op 2 augustus 1936 in Parijs.

K310 - Jan Olieslagers

Jan Olieslagers, met als bijnaam ‘den Antwerpschen Duivel’, werd geboren op 14 mei 1883. Na een loopbaan op de motorfiets werd hij piloot. In 1909 kocht hij zijn eerste vliegtuig, waarmee hij aan de eerste vliegweek van Antwerpen. In de jaren daarna werd hij zevenvoudig recordhouder stuntvliegen. Bij de Duitse inval in 1914, bood hij zich spontaan aan als piloot en voerde hij in de eerste dagen verkenningsvluchten uit. In 1915 haalde hij zijn eerste Duitse vliegtuig neer, waarna er nog 5 overwinningen volgden. Hij was daarmee één van de meest succesvolle Belgische piloten tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Na de wapenstilstand keerde hij terug naar Antwerpen. In 1923 stond hij mee aan de wieg van de luchthaven van Deurne, die in 1930 officieel gebruik werd genomen. In 1927 stichtte hij de Antwerpse Aviation Club, waarvan hij voorzitter werd. Jan Olieslagers overleed tijdens de Tweede Wereldoorlog op 23 maart 1942. Als eerbetoon werd aan de ingang van de internationale luchthaven van Deurne zijn standbeeld gezet.

K311 - Baron Jean de Selys Longchamps

Baron Jean de Selys Longchamps werd op 31 mei 1912 in een adellijke familie geboren. Hij streed als Belgische piloot in de RAF tijdens de Tweede Wereldoorlog. Meermaals nam hij deel aan hevige luchtgevechten. Na de capitulatie van België probeerde hij naar Engeland te trekken om de strijd tegen de Duitsers verder te zetten. Hij belandde echter in een Frans kamp in Montpellier. Hij wist te ontsnappen om uiteindelijk Engeland te bereiken.

Hij volgde er een opleiding tot gevechtspiloot en werd op 30 september gestationeerd bij het 609 Squadron in Manston. Hij voerde er meerdere opdrachten voor uit en stond bekend als een uitstekende piloot. Zo nam hij deel aan de raid op woensdag 20 januari 1943 op het hoofdkwartier van de Gestapo in Brussel. In de nacht van 15 op 16 augustus 1943 werd zijn toestel boven Oostende door het Duitse afweergeschut neergehaald. Zijn toestel brak in twee en hij overleed onmiddellijk. Hij werd in Minster, Engeland begraven.

K312 - Rittmeister Manfred Freiherr von Richthofen ‘De Rode Baron’

Manfred Freiherr von Richthofen werd geboren op 1892 in Schweidnitz. Eens volwassen begon hij aan een militaire loopbaan, waarna hij bij de Duitse Luftdienst aan de slag ging. Hij begon er aan een carrière als jachtpiloot met tal van overwinningen. Na zijn 16de overwinning kreeg hij een eremedaille en hij groeide door tot Rittmeister.

Tijdens een luchtgevecht op 6 juli 1917 werd hij boven Wervik neergeschoten. Hij kon een noodlanding maken, waarna hij werd overgebracht naar Kortrijk. Op 25 juli 1917 keerde hij terug naar zijn eenheid. In totaal wist hij 80 overwinningen te boeken. Zijn bijnaam ‘De Rode Baron’ dankt hij aan de scharlaken rode kleur waarin hij zijn vliegtuigen liet schilderen.

Op 21 april 1918 kwam hij tijdens een luchtgevecht om het leven. Met militaire eer werd hij op 22 april door de Australiërs begraven. Vandaag de dag rust hij op de erebegraafplaats in Wiesbaden. Tot op de dag van vandaag is onduidelijk wie ‘De Rode Baron’ heeft kunnen neerhalen.

K313 - Officier piloot Jean Noizet

Jean Joseph Albert Noizet werd op 3 maart 1915 in Florenville geboren. Deze zoon van de lokale burgemeester had een jongensdroom: piloot worden. Na een korte periode bij de Ardeense jagers werd hij na zijn ingangsexamens als piloot toegelaten tot de vliegschool in Wevelgem. Daar behaalde hij in 1937 zijn militair brevet om vervolgens op de militaire basis van Evergem ingedeeld te worden bij het 7de Smaldeel van de 3de Groep van het 3de Luchtvaartregiment.

In 1939-1940 was hij aan de slag als monitor in Sint-Denijs-Westrem om na de capitulatie van het Belgische leger naar Marokko uit te wijken. In 1943 trok hij naar Engeland waar hij snel terug zijn ‘Wings’ behaalde. Daar maakte hij deel uit van een Advanced Flying Unit om uiteindelijk in Rednal gestationeerd te worden.

Op zondag 22 augustus 1943 verdween hij spoorloos tijdens een trainingsvlucht. Pas in 1977 werd in een bos nabij Shropshire zijn Spitfire code P7304 gevonden met zijn stoffelijke resten. Pas 9 jaar later werd hij geïdentificeerd en overgebracht naar België om begraven te worden op de militaire begraafplaats in Evere.

K314 - Oberst Josef ‘Pips’ Priller

Deze beroemde gevechtspiloot werd geboren op 27 juni 1915. Hij begon zijn opleiding als Fahnenjunker om in 1936 getransfereerd te worden naar de Luftwaffe voor een opleiding tot gevechtspiloot. Daar maakte hij snel carrière en nam hij in 1940 als gevechtspiloot deel aan de Tweede Wereldoorlog. Zijn eerste overwinning behaalde hij op 28 mei 1940 en ontelbare andere zouden volgen.

Hij schopte het van gevechtspiloot tot Kommandeur en later nog tot Inspekteur der Jagdflieger Ost. Van 5 april 1942 tot en met 14 mei 1943 was Priller gestationeerd in Wevelgem.

In totaal voerde hij tijdens de oorlog 307 vluchten uit, goed voor 101 overwinningen. Meermaals werd hij dan ook gelauwerd als één van de meest succesvolle piloten. Niet minder dan 68 Spitfires wist hij neer te halen. Na de oorlog stond hij nog aan het hoofd van de familiale brouwerij. Hij overleed op 20 mei 1961 aan een zware hartaanval.